Podaruj sobie doświadczenie

Opublikowane: 2017-11-14 11:21:03
Kategorie: Coaching Rss feed

„Najpierw spakowaliśmy najpotrzebniejsze rzeczy, ubrania, naczynia. Szybko okazało się, że to wierzchołek góry lodowej. Przez następne 2 tygodnie każdego dnia do nowego miejsca zwoziliśmy wypełnione po brzegi pudła i kartony. W komodach odkrywałam kolejne szuflady, a w szufladach kolejne przedmioty. Nie wiedziałam, że przez lata nagromadziliśmy tyle rzeczy..”. Tak swoją stresującą przeprowadzkę do nowego domu relacjonuje moja przyjaciółka.

Znajomy jeżdżący luksusowym samochodem, wybór którego pochłonął mu kilka miesięcy życia stwierdza teraz w chwili słabości „Teraz wiem, że tak naprawdę nie potrzebowałem tego samochodu..”.

Mój coachingowy klient,  wyczerpany swoją eksploatującą, ale dobrze płatną pracą mówi „Jestem w takim momencie, że oddałbym tę premię za spokój i czas spędzony z rodziną”.

Czy kiedykolwiek poczułeś się przytłoczony ilością przedmiotów, które posiadasz?

Czy odczuwasz zmęczenie przez porównywanie swojej sytuacji życiowej z sytuacją innych?

Czy masz poczucie, że coś naprawdę istotnego przecieka Ci przez palce?

Konsumpcyjny tryb życia, ilość rzeczy materialnych, które nas otaczają, presja posiadania i osłabienie więzi  - to wszystko sprawia, że potrzebujemy doświadczeń bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.  Nurt eksperientalistyczny wyrósł ze zmęczenia rzeczami i jest próbą odzyskania dobrostanu. Coraz częściej dotyczy nie tylko sfery życia prywatnego, ale także modeli biznesowych, marketingu i podejścia do pracownika.  

Zdjęcie źródło Pinterest (philosophy)

Doświadczanie to bycie, słyszenie, czucie, smakowanie, wąchanie, dotykanie. Konsumpcjonizm to życie w pułpaceprzedmiotów pożądania. Nowe życie zaczyna się od zmiany perspektywy. Dokonując pewnej analizy i zadając sobie kilka prostych pytań możesz spróbować zmienić swoje nawyki, a  materialistyczne wartości zastąpić nowymi - związanymi z doświadczaniem. Doświadczanie sprawi, że będziesz bliżej ludzi, bliżej życia.  

Krok 1. Uświadom sobie, co posiadasz

Świadomość swojego dobytku „do ostatniej szuflady w komodzie” pomoże Ci zastanowić się nad przydatnością i użytecznością rzeczy, które gromadzisz.  

Pomocne pytania:

Jak często używam tych przedmiotów?

Ile rzeczy naprawdę potrzebuję?

Co mi daje posiadanie tych rzeczy?

Krok 2. Odpowiedz sobie na pytanie: po jakiej drabinie się wspinasz?

Dobrze jest robić w życiu to, co się kocha, nawet jeżeli  brzmi to jak truizm. Zawsze jest dobry moment na to, żeby sprawdzić czy jest się na właściwej drabinie.

Pomocne pytania:

Jaki jest mój stosunek do pracy, jaką wykonuję?

Czy lubię opowiadać o swoje pracy?

Czy podoba mi się życie mojego szefa?

 

Krok 3. Bądź tu i teraz

Pogoń za czymś, czego wciąż nie mamy, odhaczanie kolejnych zdobyczy może bardzo utrudniać rzeczywiste bycie i doświadczanie „tui teraz”. Nieumiejętność zatrzymania się w zasadzie  uniemożliwia życie pełne pasji. Uważność wyzwala. Jakość życia podnosi się, jeżeli potrafisz podążać uwagą za tym, co się dzieje wokół.

Pomocne pytania:

Jak często myślisz o przeszłości lub przyszłości?

Jak często wolałbyś być w innym miejscu i z innymi ludźmi?

Czy to co teraz robisz dla przyjemności czy dla nagrody?

 

Krok 4. Bądź swoją własną publicznością

Motywacja wewnętrzna jest największą energią, która pcha nas do przodu i daje poczucie spełnienia. Z drugiej strony każde działanie motywowane zewnętrznie i robione dla nagrody (nagrodą są dzisiaj także „lajki” w mediach społecznościowych) ujmuje temu, co przeżywamy walor „doświadczania dla doświadczania”.

Pomocne pytania:

Czy robię to dla siebie?

Po co robię to, co robię (np. czy chcę wywrzeć wrażenie na innych?)

Czy gdyby nikt nie widział kontynuowałbym tę aktywność?

 

Krok 5. Stawiaj ludzi na pierwszym miejscu

Jesteśmy istotami społecznymi. Lubimy być częścią wspólnoty. Od wieków największą karą jest izolacja, banicja społeczna. Robienie czegoś z innymi to ważny wymiar naszej automotywacji. Co więcej, tylko w kontakcie z innymi ludźmi, w relacji z innymi możemy w pełni zaistnieć, być sobą. 

 

Pomocne pytania:

Czy będę mógł to dzielić z innymi ludźmi?

Jak mogę zaangażować innych?

Czy to co wybieram przybliży mnie to ludzi, czy od nich oddali?

 

Krok 6. Wydawaj mądrze, czuj się dobrze.

Terapie zakupowe, presja posiadania rzeczy, konsumpcjonizm i wartości materialne może być przyczyną zmęczenia i poczucia winy. Dobrze jest zastosować prosty podział: czy to co właśnie kupuję pomoże mi doświadczać? Dokonywanie właściwych wyborów podczas zakupów pomoże czuć się dobrze i uwolni decyzje od niepewności czy niepokoju.

 

Pomocne pytania:

Czy to na co tracę swoją energię ma dla mnie znaczenie?

Co tak naprawdę odczuwam po zrobieniu zakupu (radość, a może niepokój?)

Czy dzięki wydatkom mogę doświadczać czegoś nowego (np. zakup roweru) czy raczej błyszczeć i popisywać się (np. zakup torebki)?

 

Krok 7. Wybierz życie, wybierz doświadczenie

Każdy dzień to suma małych doświadczeń. Można to  poczuć odrzucając pośpiech i gorączkę życia. Wybierając doświadczenie możesz poczuć smak pasty do zębów, ucisk czyjejś dłoni, zapach kawy w biurze, hałas śmieciarki za oknem. Smak życia.

Pomocne pytanie:

Czy to co wybieram zostawi we mnie żywe wspomnienie?

 

Więcej o eksperientalizmie przeczytasz w książce "Rzeczozmęcznie" Jamesa Wallmana, którą inspirowałam się i z której korzystalam spisując swoje przemyślenia. 

Powodzenia w doświadczaniu!

Podziel się:

Komentarze